The Importance of Research in the Face of New Economic-Accounting Dynamics: A Review of Academic Content
DOI:
https://doi.org/10.62486/agma202490Keywords:
Research, Economics, Accounting, Content Analysis, BibliometricsAbstract
The aim of this study was to perform a content analysis of Scopus on the importance of research on economic-accounting trends using bibliometric methods, between 2000 and 2024. Information from 826 documents selected from Scopus during the years 2000 and 2024 was analyzed. The indicators were acquired from the selected papers using English keywords (economic-accounting AND trends AND importance AND research). According to the results from 2019 to 2023, there was a peak in scientific production (n=372; 45 %). Moreover, of all the countries evaluated, the United States ranked first (16,6 %; n=172), the source Journal of Cleaner Production had 9 papers published with 625 citations, while Schaltegger, S. was the author with the highest number of citations (47; n=3 publications). In conclusion, since 2004 there has been an exponential growth in the number of research on the importance of economic-accounting trends, with 71 % of articles published, mainly in the area of business, management and accounting (22 %), highlighting the relevance of the topic in relation to the institutions involved, the collaboration of authors and the accessibility of bibliographic sources. These results indicate the existence of a new generation of scientists making significant contributions that will support future studies.
References
Álvarez S, Jaimes I, Rodríguez Castilla M. Caracterización de los trabajos de grado 2017–2021 del área de las ciencias administrativas y económicas. Rev Electron Investig Cienc Econ. 2023;11(21):291–314. doi: https://10.5377/reice.v11i21.16555 DOI: https://doi.org/10.5377/reice.v11i21.16555
Apaza JJC, Cuentas JAA, Bernedo-Moreira DH. Redefining Urban Spaces with Natural Elements: Biophilic Architecture. Land and Architecture 2024;3:105–105. https://doi.org/10.56294/la2024105. DOI: https://doi.org/10.56294/la2024105
Arias W, Maldonado C, Arciniegas O. Tendencias epistemológicas de las ciencias contables en titulaciones de pregrado de las universidades ecuatorianas. Rev Univ Soc. 2021;13(3):354–60. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000300354
Auza-Santiváñez JC, Díaz JAC, Cruz OAV, Robles-Nina SM, Escalante CS, Huanca BA. Gamification in personal health management: a focus on mobile apps. Gamification and Augmented Reality 2024;2:31–31. https://doi.org/10.56294/gr202431. DOI: https://doi.org/10.56294/gr202431
Barona N. Evolución y nuevas tendencias de la investigación contable. Actual Contab Faces. 2020;23(40):9–27. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/257/25763378002/html/
Beltrán-Luengas E, Villaneda-Vásquez A. La investigación-creación como producción de nuevo conocimiento: perspectivas, debates y definiciones. Índex Rev Arte Contemp. 2020;10:247–67. Disponible en: http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2477-91992020000100247 DOI: https://doi.org/10.26807/cav.vi10.339
Caló L. Métricas de impacto y evaluación de la ciencia. Rev Perú Med Exp Salud Pública. 2022;39(2):236–40. Disponible en: https://www.scielosp.org/pdf/rpmesp/2022.v39n2/236-240/es DOI: https://doi.org/10.17843/rpmesp.2022.392.11171
Cano CAG, Castillo VS. Scholarly Output on Computer Networks and Communication: A Ten-Year Bibliometric Analysis in Scopus (2013-2022). Gamification and Augmented Reality 2024;2:29–29. https://doi.org/10.56294/gr202429. DOI: https://doi.org/10.56294/gr202429
Castrellón X, Sánchez M. Importancia de la metodología adecuada para la investigación financiera-contable en la universidad de Panamá. Rev FAECO Sapiens. 2022;6(1):228–36. Disponible en: http://portal.amelica.org/ameli/journal/221/2213811021/2213811021.pdf
Castro I, Casanova H. La investigación educativa en la UNAM. Líneas y proyectos en la segunda década del siglo XXI. Perfiles Educ. 2023;44(178):112–29. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982022000400112 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.178.61058
Chamorro González C, Jaramillo Giraldo V, Pescador Muñoz E, Chaverra Márquez J. Research Trends in Critical Accounting from a Bibliometric Review. Dimensión Empresarial. 2023;20(3):45–62. doi: https://10.15665/dem.v20i3.3022 DOI: https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2022v20n37.9573
Changmarín Reyes CA. El reto profesional para los contadores públicos ante las innovaciones sociales. Rev Visión Contable. 2020;(22):92–116. doi: https://10.24142/rvc.n22a5 DOI: https://doi.org/10.24142/rvc.n22a5
Chango M. Tendencias de la investigación contable posmoderna para el estudio de las organizaciones vivientes. Prospectivas UTC. 2020;3(1):35–47. Disponible en: http://190.15.139.149/index.php/prospectivasutc/article/view/286
Cuentas JAA, Bernedo-Moreira DH. Bioclimatic Design in Modern Architecture: Towards a Greener, More Resilient Future. Environmental Research and Ecotoxicity 2024;3:103–103. https://doi.org/10.56294/ere2024103. DOI: https://doi.org/10.56294/ere2024103
Cuentas JAA, Bernedo-Moreira DH. Multisensory Design in Education: How Architecture Enhances the Learning Experience. Land and Architecture 2024;3:104–104. https://doi.org/10.56294/la2024104. DOI: https://doi.org/10.56294/la2024104
Díaz O, Choy E. Estado de la investigación contable en Perú. Una revisión desde la academia y el gremio profesional. Cuad Contab. 2023;24(24):1–17. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8944882 DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.cc24.eicp
Fernández Araya S. Modelos de educación contable, desafíos que plantea la formación del contador. Rev Estud Investig Saber Académico. 2022;(16). Disponible en: https://revistas.uni.edu.py/index.php/rseisa/article/view/300 DOI: https://doi.org/10.70833/rseisa16item300
Fernández Araya S. Reflexiones en torno a la ausencia de competencias investigativas en estudiantes de contabilidad y auditoría. Rev Visión Contable. 2022;(26):51–71. doi: https://10.24142/rvc.n26a4 DOI: https://doi.org/10.24142/rvc.n26a4
Florez-Fernández C, Aguilera-Eguía R. Indicadores bibliométricos y su importancia en la investigación clínica. ¿Por qué conocerlos? Rev Soc Esp Dolor. 2020;26(5):315–6. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1134-80462019000500012
García E, León F, Carrasco Y, Cabanillas S. Cuadro de mando integral y calidad de vida urbana: estrategias para el desarrollo local. Rev Cienc Soc. 2022;28(5):246–55. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8471688
Genes APC. Theoretical foundations and methodological guidelines for the appropriation of ICT in the pedagogical practice of teachers. Multidisciplinar (Montevideo) 2024;2:104–104. https://doi.org/10.62486/agmu2024104. DOI: https://doi.org/10.62486/agmu2024104
González L. La ciencia contable: su epistemología y aportes a la solución de problemas emergentes en contribución al desarrollo sostenible. Rev Criterio Libre. 2020;18(33):155–74. Disponible en: https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriolibre/article/view/7536 DOI: https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2020v18n33.7536
González Montoya C, Puerta Castrillón V, Chamorro González C. Principales retos de la profesión contable desde las perspectivas económica, digital y científica. Rev Visión Contable. 2022;(24). doi: https://10.24142/rvc.n24a3 DOI: https://doi.org/10.24142/rvc.n24a3
González-Paria C, Londoño-Arias J, Giraldo-Mejía W. Evolución de la producción científica en América Latina indexada en Scopus 2010–2021. Bibliotecas An Investig. 2022;18(3):1–14. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8740019
Leyva I, Rodríguez E, Vázquez M, Ávila E. Indicadores bibliométricos y métricas alternativas en la evaluación de la producción científica. REDINFOHOI. 2023:1–13. Disponible en: https://redinfohol.sld.cu/index.php/redinfohoI/2023/paper/view/34/31
Leyva J, Guerra Y. Objeto de investigación y campo de acción: componentes del diseño de una investigación científica. Edumecentro. 2020;12(3):241–60. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-2874202000030024
López S. Hacia la producción científica sin fronteras. Derecho Glob Estud sobre Derecho y Justicia. 2020;5(14):11–3. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-51362020000100100 DOI: https://doi.org/10.32870/dgedj.v5i14.327
Maceiras RSM, Galarza KB. Type II Diabetes: The New Risk Factor for Alzheimer’s Disease. South Health and Policy 2024;3:116–116. https://doi.org/10.56294/shp2024116.
Madariaga FJD. Pedagogical model for the integration of ICTs into teaching practices in official educational institutions in rural Monteria. Multidisciplinar (Montevideo) 2024;2:105–105. https://doi.org/10.62486/agmu2024105. DOI: https://doi.org/10.62486/agmu2024105
Mantilla M, Gavilanes J, Benítez K. La investigación como eje transversal en la carrera de contabilidad. Un estudio de caso en Ecuador. Rev Activos. 2021;19(1):1–24. Disponible en: https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/6689 DOI: https://doi.org/10.15332/25005278.6689
Martínez A, Castellanos B. Papel de la Universidad en el desarrollo de la investigación estudiantil en el proceso de formación. MediSur. 2018;16(3):492–5. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2018000300018
Mejía-Soto E, Sánchez-Cabrera SA. Epistemología contable: una aproximación a la influencia de la corriente tradicional. Libre Empresa. 2020;17(2):43–57. doi: https://10.18041/1657-2815/libreempresa.2020v17n2.8005 DOI: https://doi.org/10.18041/1657-2815/libreempresa.2020v17n2.8005
Mendoza F. Mediación tecnológica orientada al desarrollo de habilidades cognitivas: aportes para la sociedad del conocimiento. Rev Educare – UPEL-IPB. 2020;24(2):190–211. Disponible en: https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1326 DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i2.1326
Montesinos M. Importancia de las disparidades en la investigación científica. Rev Argent Cir. 2023;115(1):5–6. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S2250-639X2023000100005&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.25132/raac.v115.n1.edmm
Murillo G. La investigación científica y el posgrado, una herramienta indispensable en la Universidad del Siglo XXI. Conrado. 2019;15(69):35–40. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000400035
Naranjo O. La investigación contable: antecedentes, contexto epistemológico y tendencias axiológicas para restituir la confianza social. UNACIENCIA. 2011;4(6):12–25. Disponible en: https://revistas.unac.edu.co/ojs/index.php/unaciencia/article/view/56
Ortiz Sánchez LM. La teoría fundamentada como método de investigación para el desarrollo de la educación contable. Rev Visión Contable. 2020;(22):60–77. doi: https://10.24142/rvc.n22a3 DOI: https://doi.org/10.24142/rvc.n22a3
Osorio CA, Londoño CÁ. The expert opinion in the administrative contentious jurisdiction in accordance with law 2080 of 2021. Southern Perspective / Perspectiva Austral 2024;2:22–22. https://doi.org/10.56294/pa202422. DOI: https://doi.org/10.56294/pa202422
Robles J, Ojeda J, Ensuncho A. Tendencia investigativa en universidades públicas de la región caribe colombiana. Aglala. 2020;11(1):1–13. Disponible en: https://revistas.uninunez.edu.co/index.php/aglala/article/view/1533
Salinas K, García A. Bibliometrics, a useful tool within the field of research. J Basic Appl Psychol Res. 2022;3(6):10–7. doi: https://10.29057/jbapr.v3i6.682 DOI: https://doi.org/10.29057/jbapr.v3i6.6829
Sanz J. Bibliometría: origen y evolución. Hosp Domic. 2022;6(3):105–7. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2530-51152022000300105 DOI: https://doi.org/10.22585/hospdomic.v6i3.168
Tacanahui RGA, Cuentas JAA, Moreira DHB. Biophilic Architecture: A Holistic Approach to Healthy and Sustainable Spaces. Environmental Research and Ecotoxicity 2024;3:102–102. https://doi.org/10.56294/ere2024102. DOI: https://doi.org/10.56294/ere2024102
Torres A. Formation of the public accounting student in the international accounting teaching process. Hum Rev Int Humanit Rev. 2023;16(4):2–13. Disponible en: https://eaapublishing.org/journals/index.php/humanrev/article/view/1501
Valbuena CNA. Gentrification of tourism: a bibliometric study in the Scopus database. Gentrification 2024;2:52–52. https://doi.org/10.62486/gen202452. DOI: https://doi.org/10.62486/gen202452
Valle GPC do, Arcieri S. Prevalence of multidrug-resistant microorganisms in patients admitted to the intensive care unit. South Health and Policy 2024;3:118–118. https://doi.org/10.56294/shp2024118.
Velásquez AA, Gómez JAY, Claudio BAM, Ruiz JAZ. Soft skills and the labor market insertion of students in the last cycles of administration at a university in northern Lima. Southern Perspective / Perspectiva Austral 2024;2:21–21. https://doi.org/10.56294/pa202421. DOI: https://doi.org/10.56294/pa202421
Zapata RJ. Gentrified Humanities? An analysis of the main trends in the Scopus database. Gentrification 2024;2:53–53. https://doi.org/10.62486/gen202453. DOI: https://doi.org/10.62486/gen202453
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rafael Romero-Carazas, Antony Paul Espiritu-Martinez, Milusca Jaqueline Velarde-Tejada, David Hugo Bernedo-Moreira, Julio Alberto Torres-Sánchez, David Fidel Vela-Quico (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.