The concept of interface as an analytical and practical approach to organizational communication in higher education institutions

Authors

  • Antonio Gerardo Loría Flores Facultad de Ciencias de la Comunicación. Universidad Autónoma de San Luis Potosí. México Author

DOI:

https://doi.org/10.62486/agma2025131

Keywords:

interface, higher education institutions, organizational communication

Abstract

Higher education institutions (HEIs) have considered communication to be a necessary aspect in the fulfillment of their objectives as organizations. The interface is a concept that allows us to analyze educational organizations in order to understand the network of relationships and interactions established by their multiple actors, and the processes in which they participate (Scolari, 2021). By applying this concept with an analytical focus, it is possible to understand the communicative spaces that exist within the structural complexity of HEIs.
This work proposes a theoretical reflection based on an understanding of the concept of interface, its categories and analytical dimensions, applied to the organizational environment of HEIs. In turn, it proposes to identify elements present in educational organizations such as HEIs, which can be conceptualized as components of the interface, and which have links or connections with other communication spaces and other interfaces in the educational context.
The aim is to construct a model of intervention that can be put into practice to propose communication strategies that strengthen HEIs at an organizational level. In conclusion, it is considered that this concept can be useful both for the analysis of organizational communication in HEIs and for the planning of actions that contribute to the fulfillment of communicational purposes both internally and externally.

References

Alard, J. & Monfort, A. (coords). (2017). Plan de comunicación on y off en la práctica. ESIC.

Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano: Experimentos en entornos naturales y diseñados. Paidós.

Franco, L. I., Ortega, E. G., Soto, M. C., & Aguirre, J. F. (2024). Estrategias de Comunicación Organizacional Frente al Covid-19 en Instituciones de Educación Superior. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 3485–3504. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10773 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10773

García de Fanelli, A. (2005). Universidad, organización e incentivos: Desafíos de la política. https://doi.org/10.13140/2.1.4783.5208

García-Jiménez, J. (1998). La comunicación interna. Díaz de Santos. Goldhaber, G. (1984). Comunicación organizacional. Diana Técnico.

González, M. L., & Codagnone, T. (2005). La organización universitaria. En M. H. Efrón & R. I. Vega (Eds.), Aportes al debate sobre la gestión universitaria II. (pp. 107–116). De los cuatro vientos. http://nulan.mdp.edu.ar/2892/

Kaplún, G. (2012). Lo emergente y lo resistente en la comunicación organizacional. Diálogos de la Comunicación, 83.

Libaert, T. (2012). El plan de comunicación organizacional. Limusa.

Martín, F. M. (2012). Comunicación empresarial (corporativa) e institucional = Business (corporate) and institutional communication: Departamentos de comunicación y prensa/agencias o consultoras de comunicación, relaciones públicas y publicidad (6a ed. act). Universitas.

Miller, K. (2012). Organizational Communication: Approaches and Processes (6a ed.). Wadsworth Cengage Learning.

Naranjo-Otalvaro, M. J. (2020). La cultura y lo organizacional en una organización universitaria. Saber, Ciencia y Libertad, 15(1), Article 1. https://doi.org/10.18041/2382- 3240/saber.2020v15n1.6313 DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2020v15n1.6313

Pimienta, M. L. (2008). Comunicación organizacional: Los stakeholders legitiman a la organización. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, 103, Article 103.

Rebeil Corella, M. A., Hidalgo Toledo, J. A., & Moreno Moreno, M. (2011). Gestión de la comunicación integrada en las organizaciones: Competencias básicas para la formación del gestor. En G. León-Duarte (Ed.), Estudios de la Comunicación. Estrategias metodológicas y competencias profesionales en Comunicación.

Saló, N. (2005). Aprender a comunicarse en las organizaciones. Paidós.

Scolari, C. A. (2021). Las leyes de la interfaz: Diseño, ecología, evolución, tecnología (2a ed.). Gedisa.

Van Riel, C. B. M. (1997). Comunicación corporativa. Prentice Hall.

Downloads

Published

2025-02-09

How to Cite

1.
Loría Flores AG. The concept of interface as an analytical and practical approach to organizational communication in higher education institutions. Management (Montevideo) [Internet]. 2025 Feb. 9 [cited 2025 Jul. 6];3:131. Available from: https://managment.ageditor.uy/index.php/managment/article/view/131