Digital Economy and Consumer Purchase Decisions in Retail Appliance Stores in Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62486/agma2025125

Keywords:

Digital economy, retail trade, technology, customer service, user experience

Abstract

This study investigates how dimensions of the digital economy affect purchasing decisions in Ecuador's retail appliance sector. Using Spearman's Rank Correlation Coefficient and hierarchical clustering analysis on data from 658 participants, the study finds a strong positive correlation between digital economy factors (such as technological infrastructure and social impact) and purchasing decisions. The research highlights the need for improved digital services and infrastructure. It concludes that a comprehensive digital strategy is crucial for enhancing consumer satisfaction and economic growth.

References

Ievsieieva, O., Matskiv, H., Raiter, N., Momot, O., & Shysh, A. (2024). The Use of Big Data in Corporate Accounting and Data Analysis: Opportunities and Challenges. Data and Metadata, 3, 430-430. https://doi.org/10.56294/dm2024430 DOI: https://doi.org/10.56294/dm2024430

Acuña Mendoza DL, Torres Brugés WJ. ICT as a Dynamizing Axis in the Generation of Indicators for the Social Appropriation of Knowledge in the Research Groups of the University of La Guajira. Southern perspective / Perspectiva austral. 2024;2:58. https://doi.org/10.56294/pa202458 DOI: https://doi.org/10.56294/pa202458

Ivanenko N, Rud A, Hurbanska A, Cheban Y, Syrtseva S. Evaluating Digitalization as a Core Requirement for Future Educational Systems. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias 2025;4:641-641. https://doi.org/10.56294/sctconf2025641 DOI: https://doi.org/10.56294/sctconf2025641

Da Silva Neto, V. J., Chiarini, T., & Ribeiro, L. C. (2024). Economia de plataformas: A eclosão de empresas brasileiras controladoras de plataformas digitais. IPEA. https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/13129/1/Digitalizacao_e_tecnologias_Capitulo_2.pdf DOI: https://doi.org/10.38116/9786556350660cap2

Gutiérrez-Ascón, J. E., Uribe-Kajat, J., Chiroque-Sernaqué, D., & Rey-De-Castro-Hidalgo, D. E. (2022). Economía digital y su incidencia en el desarrollo empresarial del Perú. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(14), 117-129. https://doi.org/10.35381/r.k.v7i14.2065 DOI: https://doi.org/10.35381/r.k.v7i14.2065

Pérez Hernández, C. C., Hernández Calzada, M. A., & Mendoza Moheno, J. (2020). Hacia una economía del conocimiento en México: Fallos y desafíos. Economía UNAM, 17(49), 147-164. https://doi.org/10.22201/fe.24488143e.2020.49.512

Santana Sardi, G. A., Ferrin Morales, K. R., López Mera, L. I., Pico Macías, E. P., & Hermida Mendoza, L. N. (2023). Competencia digital en la organización espacial de la economía ecuatoriana. Prometeo Conocimiento Científico, 3(2), e53. https://doi.org/10.55204/pcc.v3i2.e53 DOI: https://doi.org/10.55204/pcc.v3i2.e53

López, A. (2023). Digitalización, transformación digital y economía digital en España. https://www.cemad.es/wp-content/uploads/2023/04/48_Ana_M_Lopez-181.pdf

Vanoy RJA. Logistics 4.0: Exploring Artificial Intelligence Trends in Efficient Supply Chain Management. Data and Metadata 2023;2:145-145. https://doi.org/10.56294/dm2023145 DOI: https://doi.org/10.56294/dm2023145

Santiago, L. (2023). Innovación en lugares reales: Estrategias para la prosperidad en un mundo implacable. Economía, sociedad y territorio, 23(71), 369-376. https://doi.org/10.22136/est20232113 DOI: https://doi.org/10.22136/est20232113

Spitsina, L., Kretinin, A., & Spitsin, V. (2022). Tráfico de internet y desempeño de las empresas en sectores de alto costo: hay dos caras de la moneda. Retos Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 12(23), 95-110. https://doi.org/10.17163/ret.n23.2022.06 DOI: https://doi.org/10.17163/ret.n23.2022.06

Stolik Lipszyc, O. (2023). Marco conceptual de la Economía Digital y el Comercio Digital. Revista Cubana de Economía Internacional, 10(2), 14. https://revistas.uh.cu/rcei/article/view/7993

Armijos Orellana, A., González, M., Maldonado Matute, J., & Guerrero, P. (2023). Un acercamiento teórico a la economía digital como alternativa de recuperación pospandemia en Latinoamérica. Estudios de la Gestión: Revista Internacional de Administración, (14), 75–100. https://doi.org/10.32719/25506641.2023.14.5 DOI: https://doi.org/10.32719/25506641.2023.14.5

Ortiz Mosquera, C. G., & Guillín Llanos, X. M. (2023). Impuestos y economía digital en Ecuador: Desafíos y perspectivas del comercio electrónico: Un análisis bibliográfico. Journal of Science and Research, 8(CIID-EQ-2023), 18–33. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/2979

Salas-Rubio, M. I., & Ábrego Almazán, D. (2023). Influencia de la seguridad y la confianza como antecedentes de la aceptación y uso del Comercio Electrónico. Innovar, 34(91). https://doi.org/10.15446/innovar.v34n91.110010 DOI: https://doi.org/10.15446/innovar.v34n91.110010

Muñoz Mújica, R. J., & Lozano Montero, E. (2024). Evaluación del curso Economía Digital en universidades del Estado de Guanajuato: Estudio de caso del grupo de asesoría. Revista Educación, 48(1). https://doi.org/10.15517/revedu.v48i1.55733 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v48i1.55733

Rocha Sánchez, F. (2020). La dimensión laboral de la economía digital. Colección Informes, 146. Consejo Económico y Social de Andalucía. https://1mayo.ccoo.es/7873470f3e5190b3b62a880565a457ee000001.pdf

Anwar D, Uddin F, Fatima S, Raza S, Dayal R. Understanding AI’s Role in the Banking Industry: A Conceptual Review. LatIA 2024;2:119-119. https://doi.org/10.62486/latia2024119 DOI: https://doi.org/10.62486/latia2024119

Ríos-Quispe CF. Analysis of ABC Cost Systems. Management (Montevideo) 2023;1:12-12. https://doi.org/10.62486/agma202312 DOI: https://doi.org/10.62486/agma202312

Díaz Landero, V. D. C., Surdez Pérez, E. G., & Reyes Cornelio, R. (2024). Modelo de 4Fs del marketing digital: vínculo con el posicionamiento de Marca. Suma de Negocios, 15(32), 50-58. https://doi.org/10.14349/sumneg/2024.V15.N32.A6 DOI: https://doi.org/10.14349/sumneg/2024.V15.N32.A6

Carranza López, B. V. (2024). Comercio electrónico y competitividad empresarial en las agencias de viajes y turismo de Puno. Impulso, Revista de Administración, 4(6), 14–24. https://doi.org/10.59659/impulso.v.4i6.26 DOI: https://doi.org/10.59659/impulso.v.4i6.26

Quishpilema-Simbayna, K. S., & Ordoñez-Espinoza, C. G. (2024). Comercio electrónico en sector comercial de rentas medias. Revista Multidisciplinaria Perspectivas Investigativas, 4(1), 57–64. https://doi.org/10.5281/zenodo.10534216 DOI: https://doi.org/10.62574/rmpi.v4i1.100

Sánchez-Sánchez, M. I., & López-Torres, V. G. (2023). Desarrollo de una escala de intención de uso del comercio móvil y su validación mediante análisis compuesto confirmatorio. CienciaUAT, 18(2). https://doi.org/10.29059/cienciauat.v18i2.1788 DOI: https://doi.org/10.29059/cienciauat.v18i2.1788

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2013). Economía digital para el cambio estructural y la igualdad. https://www.cepal.org/es/publicaciones/35408-economia-digital-cambio-estructural-la-igualdad

Campo NC, Reyes CJP. International marketing mix for export in the seafood sector of the Riohacha DETC. Management (Montevideo) 2024;2:39-39. https://doi.org/10.62486/agma202439 DOI: https://doi.org/10.62486/agma202439

Instituto Nacional de Estadísticas y Censo (INEC). (2023). Registro estadístico de empresas 2022. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/Estadisticas_Economicas/Registro_Empresas_Establecimientos/2022/Principales_Resultados_REEM%202022.pdf

Molina del Villar, T. (2023). Mercado interno: Impulso al crecimiento en un escenario global. Brasil, Corea del Sur y México. Análisis económico, 38(98), 21-45. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2023v38n98/molina DOI: https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2023v38n98/Molina

Prakash A, Haque A, Islam F, Sonal D. Exploring the Potential of Metaverse for Higher Education: Opportunities, Challenges, and Implications. Metaverse Basic and Applied Research 2023;2:40-40. https://doi.org/10.56294/mr202340 DOI: https://doi.org/10.56294/mr202340

Carvalho Proença, J. J. (2024). Model of organisational competencies and capabilities for effective innovation management. Suma de Negocios, 15(33), 111-118. https://doi.org/10.14349/sumneg/2024.V15.N33.A4 DOI: https://doi.org/10.14349/sumneg/2024.V15.N33.A4

Favieri, F. N. (2021). Las juventudes trabajadoras en el comercio minorista tradicional: Gestión, control y resistencias. CUHSO (Temuco), 31(1), 106-143. https://dx.doi.org/10.7770/cuhso.v31i1.2285 DOI: https://doi.org/10.7770/cuhso-v31n1-art2285

Montero Barbado, L. M., Castellanos Pallerols, G., & Ruiz Quesada, S. C. (2023). Modelo de distribución minorista con un enfoque integrado de logística y marketing. Economía y Desarrollo, 167(1), 13. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-85842023000100013&lng=es&tlng=es

Melendo Rodríguez-Carmona, L., Duro, P., & Cuesta-Valiño, P. (2024). Claves de la usabilidad en el comercio electrónico minorista. UCJC Business and Society Review (formerly known as Universia Business Review), 21(80). https://journals.ucjc.edu/ubr/article/view/4632 DOI: https://doi.org/10.62161/revvisual.v17.5357

El Universo. (2023, diciembre 13). El ecommerce cerrará el 2023 con más de $ 5.000 millones en ventas totales y para el 2024 se proyecta que pase los $ 6.000 millones. El Universo. https://www.eluniverso.com/noticias/economia/el-ecommerce-cerrara-el-2023-con-mas-de-5000-millones-en-ventas-totales-y-para-el-2024-se-proyecta-que-pase-los-6000-millones-nota/

Instituto Nacional de Estadísticas y Censo (INEC). (2012). Análisis sectorial: El Comercio Minorista contribuye a la generación de empleo en el Ecuador. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/wp-content/descargas/Infoconomia/info8.pdf

Instituto Ecuatoriano de Estadísticas y Censos (INEC). (2023). Tecnologías de la Información y Comunicación-TIC. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/tecnologias-de-la-informacion-y-comunicacion-tic/

Guardia, M. L. G., Lladró, A. A., & Martín, Í. F. (2013). La distribución comercial en la comunicación con el pequeño comercio independiente en el marco de la web 2.0. Historia y Comunicación Social. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4677807

Instituto Nacional de Estadísticas y Censo (INEC). (2022). Encuesta Nacional de Empleo, Desempleo y Subempleo (ENEMDU). https://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/EMPLEO/2022/Enero-2022/202201_Mercado_Laboral.pdf

Acosta, M., Yagual Velastegui, A., & Coronel Pérez, V. (2018). Perspectivas de la economía digital en Latinoamérica: Caso Ecuador. 3C Empresa, 7(3). https://3ciencias.com/articulos/articulo/perspectivas-de-la-economia-digital-en-latinoamerica-caso-ecuador/ DOI: https://doi.org/10.17993/3cemp.2018.070335.28-43/

Tu, S., Li, C., Zeng, D., & Shepherd, B. E. (2023). Rank intraclass correlation for clustered data. Statistics in Medicine, 42(24), 4333-4348. https://doi.org/10.1002/sim.986 DOI: https://doi.org/10.1002/sim.9864

El Khaoudi, M., El Bakkali, M., Messnaoui, R., Cherkaoui, O., & Soulhi, A. S. A. (2024). Literature review on artificial intelligence in dyeing and finishing processes. Data and Metadata, 3, 360-360. https://doi.org/10.56294/dm2024360 DOI: https://doi.org/10.56294/dm2024360

Hozairi, H., Anwari, A., &; Alim, S. (2021). Implementation of Orange Data Mining for student graduation classification with K-nearest neighbor, decision tree and naive bayes models. Network Engineering Research Operation, 6(2), 133-144. DOI: https://doi.org/10.21107/nero.v6i2.237

Rojas MG, Agudelo NG. Creative economy and communication. Characterization in a line of research. Gamification and Augmented Reality 2024;2:32-32. https://doi.org/10.56294/gr202432 DOI: https://doi.org/10.56294/gr202432

Imran, B., Sriasih, S., Erniwati, S., & Salman, S. (2022). Data mining using a support vector machine, decision tree, logistic regression and random forest for pneumonia prediction and classification. INFOKUM, 10(02), 792-802.

Downloads

Published

2025-05-16

How to Cite

1.
Valdez Morocho NR, Sumba-Nacipucha N, Lis-Gutiérrez JP, Cueva-Estrada J. Digital Economy and Consumer Purchase Decisions in Retail Appliance Stores in Ecuador. Management (Montevideo) [Internet]. 2025 May 16 [cited 2025 Jul. 10];3:125. Available from: https://managment.ageditor.uy/index.php/managment/article/view/125